Kunder er virksomhedernes livsblod. Hvis der ikke er kunder til at købe ens produkter, så kan det være ligegyldigt hvor geniale de er, eller hvor god en pris man er villig til at sælge dem for. Der er mange nystartede virksomheder der er fejlet, fordi de ikke har kunnet tiltrække eller fastholde kunder. Det er en stor skam, fordi disse virksomheder sagtens kan ske at have en helt masse at byde på.

Der er mange eksempler på kloge mennesker, der har udviklet et genialt stykke software, som ville kunne forandre verden. Men de bliver bremset på vejen, fordi de mangler evnerne til at kommunikere kvaliteterne for deres produkt ud til dem, der ville have gavn af det. Et genialt produkt uden stærk kommunikation ender bare med at samle støv på hylden, uanset hvor meget folk så end ville have gavn af det, hvis de vidste det eksisterede.

Det er dog et problem, som rigtigt mange er begyndt at tilbyde løsninger på. Markedsføring er en stor industri i dag, og der er masser af materiale og teknologier der spiller sammen for, at kommunikere en idé ud og sælge et produkt. I dag kan enhver med en god idé og et stærkt produkt altså finde nogen at alliere sig med – eller selv læse op på tingene – og få kommunikeret værdien af produktet ud til de rigtige mennesker, så de vælger at blive kunder.

At skaffe nye kunder er dog kun en lille del af den opgave man har, når man sælger et produkt eller en ydelse. Mange tror at det er i erhvervelsen af nye kunder at pengene ligger, men der tager de fejl. En ny kunde er nemlig altid relativt dyr at anskaffe sig: du starter helt fra bunden med en person, der måske slet ikke har hørt om dit produkt. Du skal finde den rigtige kanal at kommunikere med dem på, fange deres opmærksomhed, og overbevise dem om at du er værd at lytte til.

Der er en anden type kunde, hvor du slipper for rigtigt meget af det besvær: nemlig den eksisterende kunde. Det er derfor det er så vigtigt at fokusere på Retention i sin virksomhed. De eksisterende kunder er allerede blevet sat ind i, hvad dit produkt kan tilbyde dem, og de er derfor nemmere at sælge til. For nogle giver det mening at opsælge andre produkter til de eksisterende kunder, og for andre handler det om at bibeholde et godt forhold med ens abonnenter, så de forbliver trofaste kunder. Denne fokus på retention er relativt ny, set i forhold til det at sælge, men den er langt mere værd for de fleste virksomheder. I Danmark er vi dog rigtigt godt med, og har markedsføringshuse der tilbyder de seneste teknologier rettet imod fastholdelse af kunder.