…Og skønhed kommer indefra – vi har hørt det før. Mange gange. Passer det? Som om..

I en tid hvor visualitet i stigende grad implementeres i vores mediebrug, og medierne integreres i vores hverdag, har det ydre aldrig været mere i fokus. Vi udsættes konstant for ”perfekt” indhold. De nyeste trends, trimmede kroppe, dyre møbler, eksotiske feriemål, you name it.

Ønsketænkning og følelsen af mindreværd. Vi inspireres og misunder. Måske du inspirerer andre, og de misunder dig. Det er en evig jagt på anerkendelse og likes. En stikkende higen efter flere følgere. Vi fortæller og deler vores historier, det er det, som skal sælge og skabe vores profiler udadtil. Billeder og videoposts af alverdens ligegyldigheder, hvis du spørger mig. Lige fra, hvilken granola du spiser til morgenmad, til dit seneste eller næste sko-køb. Men det virker, vi drages jo af det. Vi kommunikerer via billeder og videoer, netop fordi, det visuelle fanger os. Vi tæller likes og måler os selv og andre derudfra. Vi sammenligner antallet af følgere med vores venner, og gør hvad vi kan, for at holde på dem og få flere.    

Så hvordan, bilder vi os selv ind, at udseendet ikke tæller i dag, når medievirkeligheden fortæller os noget andet? Uanset, hvor meget vi gerne vil ligne de mediepersoner, som vi fascineres så meget af, er det jo håbløst. Hvordan skal vi som mennesker, kunne præstere ultimativt på så mange parametre, og bliver det nogensinde tilstrækkeligt? Det tror jeg ikke, at det gør. Der må foretages ændringer i taktikken. For jagten på uopnåelige tiltag intensiveres kun, hvis ikke vi stopper lidt op. Som Karen Marie Lillelund vist engang sagde i en matas-reklame ”Jeg er for lækker”. Hvor tit husker vi os selv på det? Kig dig selv i spejlet, og sig det igen, selvom det virker banalt. På Bustedwoman’s hjemmeside finder du et hav af kvalitetsmærker, heriblandt det danske modebrand Bitte Kai Rand, hvis stil er præget af et minimalistisk udtryk og dusede farver.