Der var en gang en mand der sagde, at alt hvad der var værd at opfinde, allerede var blevet opfundet. Eftersom det et meget længe siden, at de ord blev udtrykt, kan vi vist roligt sige, at han tog fejl. Vores teknologi har aldrig udviklet sig hurtigere end den før nu, og ingen har illusioner om, at vi snart løber tør for nye ting at opfinde.

Faktisk er det gået op for mig, at det aldrig har været nemmere at finde på ting. Den systematiske tilgang der har været til innovation har nemlig åbnet op for, at der nu er åbenlyse ”opskrifter” på succes at finde. Tag et koncept der har virket for andre, sæt dig ordentligt ind i det, og implementer det så på en ny måde. Man er aldrig garanteret succes, men det giver én fantastisk gode odds.

Jeg har altid været fascineret af computerspil, og kunne i mange år ikke forestille mig, hvordan disse kreative sjæle blev ved med at finde på nye spil. Jeg er da også overbevist om, at det var betydeligt sværere før i tiden. Teknologien satte en masse begrænsninger, som vi ikke behøver forholde os til i dag. Samtidig var det en helt ny verden, og folk var nødt til at eksperimentere og prøve sig frem. Ingen kendte opskriften på succes. Men det gør vi i dag!

Det har nemlig aldrig været nemmere at finde på computerspil end det er i dag. Der er tonsvis af opskrifter, og det er tydeligt at se, når vi kigger på hvad der bliver spyttet ud af de store spilproducenter. De er nemlig sjældent ”kreative” i den forstand, at de prøver noget helt nyt og utestet. Det er der ikke gode penge i: det er mere profitabelt at gentage en model der virker, og så bare bruge den på noget nyt.

Tag simulations-spil som et eksempel. De har vist sig at være helt enormt populære! Og det er en opskrift der har virket indenfor stort set alt, som den er blevet brugt på. Du kan finde simulator spil, hvor du kører i en traktor. Der er landbrugssimulatorer, hvor du passer en farm, med alt det arbejde der er involveret. Ethvert arbejde ude i den virkelige verden, hvor der er et vist sæt udfordringer og som resulterer i en gevinst (profit) passer ind i modellen. Og der er uendeligt mange jobs og brancher at vælge imellem!

Du kunne lave en simulator, hvor spilleren har ansvaret for import af biler fra Tyskland. Papirarbejdet for eksport er nok det mest udfordrende at skulle gøre sjovt, men jeg er sikker på det kan lade sig gøre. Og så kan vi tage andre spil-elementer der altid er populære: måske spilleren selv sidder bar rattet, og kører bilen over grænsen? Massevis af muligheder!